inloggen     

Blijf fit - dagelijkse routine - Dinacharya

Astanga Hridayam

astanga hrdayamÉén van de belangrijke werken in de Ayurveda is de Asthanga Hridayam. Een boek waarin alles wordt uitgelegd over zaken die met gezondheid te maken hebben. Of het nu over voedsel gaat, constituties, gezondheidszorg of operaties: het staat er allemaal in volgorde van belangrijkheid in. Wat het belangrijkste is voor een goede gezondheid vind je het eerste.
Hoofdstuk 1 beschrijft alles over het streven naar een lang leven.
Hoofdstuk 2 beschrijft alles over je dagelijkse routine. Deze is niet alleen de beste remedie om lang gezond te blijven, maar ook de beste tip om weer gezond te worden, als er iets mis gaat in je lichaam.

Adviezen:

In de Ayurveda is niets verplicht of verboden. In India heeft men een ander klimaat en andere leefstijl, hun normen en waarden gelden niet voor de rest van de wereld..
Daarom is niet gemakkelijk om de adviezen uit dikt boek hier in het westen over te nemen. Maar je kunt er wel over nadenken wat wel mogelijk en haalbaar is.
Denk er eens over na of het afwijken van deze adviezen, de oorzaak van de meeste gezondheidsklachten in het westen kunnen zijn.

De ideale ochtendroutine

  • Sta op voor 6 uur 's ochtends of ga uit van zonsopkomst. Dat is het einde van de vata tijd in de ochtend. Sta stil welk neusgat het meeste open is en stap met die voet uit bed, waarvan het neusgat het meeste open is. (denk aan de spreuk "met het verkeerde been uit bed gestapt zijn")
  • Drink een glas warm water. Hiermee help je de dikke darm wat makkelijker in beweging te komen.
  • Ga naar de wc en leeg de blaas en de darmen. Wanneer je dit elke ochtend als eerste doet, voorkom je een enorm aantal mogelijke gezondheidsklachten. Het is een goede gewoonte hierna de anus niet alleen met wc-papier schoon te maken, maar ook met water (natte doekjes, ongeparfumeerd) en daarna met een goede olie in te smeren. Dit helpt bijv. aambeien te voorkomen.
  • Was jezelf met aandacht om de zintuigen te activeren;

o Neem wat water in je rechter hand en slurp dit water naar binnen d.m.v. 2x slurpen. Spuug het weer uit.
o Maak je rechter hand nat en was daarmee je gezicht van oor tot oor, van rechts naar links
o Nu maar je rechterhand weer nat en was daarmee je gezicht van boven naar beneden.
o Maak nu de rechter ringvinger nat en was daarmee het "slaapzand" uit je ogen.
o Maak nu de rechter wijsvinger nat en "was" daarmee de binnenkant van elk neusgat schoon.
o Maak nu de rechter pink nat en was daarmee de oren (oren zelf, er in en er achter)
o Was nu je schouders en oksels
o Was je knieën
o Was je voeten
o Was je schaamstreek
o Was je navel
o Was je hartstreek
o En tot slot raak je kruin aan.
o Doe dit 2x voor het opwekken van zowel lichaam, als geest.

  • Poets je tanden, begin onder. En schraap vervolgens je tong met een tongschraper. Hiermee verwijder je kapha toxines van de tong (wit/groenige beslag)
  • Maak je neus schoon, bijv. door een Nasya te doen. (zie bij downloads uitleg over Nasya)
  • Spoel je mond uit, door ca. 30 seconden lang warm water in je mond te houden en dan uit te spugen. Door de warmte help je kapha toxines die vastzaten los te weken.
  • Masseer de belangrijkste punten van je lichaam (zie onder menu downloads "de 14 nadi's") in met wat goede olie. Bijv. amandelolie (neutraal) of sesamolie (verwarmend) en laat deze ca. 20 min. intrekken.
  • Ondertussen doe lichte ochtendgymnastiek. Bijv. de zonnegroet, een aantal push-ups, wat mogelijk is.
  • Neem een douche, waarbij het hoofd niet te warm laat worden. Een oude spreuk is: "houdt het hoofd koel, de voeten warm en de buik zacht". Wanneer het hoofd te warm wordt kan dit o.a. zorgen voor hoofdpijn/migraine of vroegtijdige haaruitval.
  • Doe schone natuurlijke kleding aan en gebruik voor een lekkere geur natuurlijke etherische oliën.
  • Neem de tijd voor een meditatie of een ander moment van bezinning om de dag goed te laten beginnen. Ook een wandeling met de hond, waarbij je bewust bent van jezelf is een goede start voor de nieuwe dag.
  • Maak je klaar voor een gezond licht ontbijt.

Deze tips zijn serieus, maar het moet geen stress worden. Vooral voor mensen met een overmaat aan Vata is regelmaat heel belangrijk. En juist zij hebben de meeste problemen met deze routine. Vooral de stoelgang in de ochtend. Toch is juist dit heel belangrijk voor iedereen.
De Pitta type zal snel geneigd zijn alles als een wedstrijd te zien. Snel te doen en zware lichamelijke inspanningen. Niet doen. Wees vriendelijk voor jezelf.
De Kapha type zal moeilijk in beweging komen. En wanneer hij dit doet, is het verstandig om regelmatig een kleine verandering aan te brengen aan zijn oefeningen, zodat hij niet erbij "inslaap valt".

De fases van de dag

De twee uren voor 12 uur 's middags en middernacht en de twee uren erna zijn de pitta tijd van de dag. Daarna gaat deze pitta tijd over in de vata tijd en deze duurt ook ca. 4 uur. De vata tijd eindigt 's ochtends wanneer de zon opkomt.
Na de vata tijd begint de kapha tijd en daarna weer de pitta tijd.

In de pitta tijd is het metabolisme van het lichaam het hoogste. Samen met de hoogste stand van de zon is dit de beste tijd voor de belangrijkste maaltijd.
In de kapha tijd zal voeding zich het snelste gaan omzetten in "massa", daarom is het voor hen die te dik zijn of dreigen te worden, nu het beste niet of weinig te eten. Bijv. wat fruit. Geen kapha producten, zoals melk, yoghurt, kaas e.d.
In de Vata tijd 's avonds is het beste om licht te eten. Zorg ook dat je weer voor de pitta tijd 's avonds in bed bent, want dan begint de trek naar iets lekkers weer te komen.

Naast de ochtendroutine en de invloeden van de Dosha's tijdens de dag, zijn er ook nog adviezen met betrekking tot de verdere dag, de invloed van de Dosha's gedurende de seizoenen en die van de levensfasen.

Wil je meer weten? Neem deel aan een workshop over deze thema's, zoek op internet. Er is heel veel hierover te vinden of vraag een Ayurvedisch Practitioner bij u in de buurt.