inloggen     

Pitta-reducerende leefstijl

lambiek pitta

Voeding

Voor iemand met een overmaat aan pita worden de smaken zoet, bitter en wrang aangeraden, samen met rauwe groenten/fruit/en sappen. De maaltijden dienen verkoelend en opbouwend te zijn, ook een beetje droog met betrekking tot de spaak. Zonder excessieve specerijen. Je kunt bij de maaltijd koud water of thee drinken, koffie en alcohol kunnen beter vermeden.

Als je meer informatie wilt hebben over de juiste voedingsmiddelen (zoet, zuur, zout of ook bitter, wrang, pittig) en meer informatie wilt over uw constitutie, neem dan contact met ons op voor een constitutieconsult met voedingsadvies.

Voor de spijsvertering worden volgende kruiden aangeraden:
- aloë vera
- gentiaan
- kurkuma
- venkel
- korianderzaad
- komijn
- munt (geslacht) munt

Voor de verwijdering van Ama (giftige stoffen) wordt aangeraden:
- aloë vera
- melk
- ghee
- roos
- psyllium husk poeder (vlozaad)

Voor het verkrijgen van energie:
- shatavari
- bala
- amalaki
- saffraan
- aloë vera gel
- zoethout (voorzichtig, zoethout verhoogd de bloeddruk)
- guduchi

Voor de mind:
- gotu kola
- bhringaraj
- sandalhout
- roos
- lotuszaad
- passiebloem
- hibiscus

Onderaan dit artikel vind je een uitgebreide lijst met voedingsmiddelen die worden aangeraden en welke juist worden afgeraden. Vraag er meer over bij een Ayurvedisch behandelaar. Bij lichamelijke klachten kan het noodzakelijk zijn om hier vanaf te wijken, of ook voedingsmiddelen voor andere Dosha's aan deze lijst toe te voegen.

Massages en gewoontes:

Het wordt aangeraden om regelmatig, met behulp van kokosolie, ghee of zonnebloemolie zich (te laten) insmeren. Eventueel met gebruik van Brahmi Taila of Bhringaray Taila lokaal op het hoofd, voorhoofd en hart. De massage moet verkoelend, mild en voedend zijn, deze dient ook ontspannend te zijn en geen pijn of ongemak veroorzaken.

Voor wierrook en essentiële oliën worden de geuren sandelwood, henna, roos, lotus, jasmijn en iris aangeraden.

Ga op tijd naar bed. Liefst voor 22u, maar absoluut voor 24u. Zeker een uur voor het slapen gaan niet meer aan de computer werken of naar tv-programma's kijken. Drink een beker warme melk met saffraan, rietsuiker en anijs, zodat je gemakkelijk kunt in slapen. Doe rustgevende ademhalingsoefeningen en sluit de dag af. Doe dit met rustgevende muziek.
Sta op tijd op, zodat je in alle rust naar de wc kunt gaan om te ontlasten. Zorg dat je dit gedaan hebt voordat je weer iets gaat eten. Als je problemen met de stoelgang hebt  kun je 's avonds voor het slapen gaan triphala innemen en 's morgens wat lauw-warm drinken. Het is van groot belang, dat je voldoende stoelgang hebt gehad voordat je gaat ontbijten. 
Vermijd direct zonlicht en (zonne)warmte. Verblijf het beste op plekken waar een frisse bries is, koud water, maanlichtwandelingen, tuinen, bloemen en meertjes zijn de beste ontspanningsplekken voor je.

Onderstaande voedingsmiddelen worden voor een reductie van een overmaat aan Pita aangeraden:
spuitwater, water koud, zwarte thee, groene thee, aardbei, abrikoos, ananas, appel, meloen, veenbes. banaan (rijp), bosbes, braambes, dadelpruim, dadels, druif, watermeloen, framboos, citroen, granaatappel (zoet), limoen, mandarijn, nectarine, peer, perzik (geschild), pruim, sinaasappel, vijg (vers), gerst, gierst, haver, rogge, tarwe, aardappel, aardpeer, bloemkool, prinsessenbonen, broccoli, champignon divers, chinese kool, courgette, asperge, aubergine, komkommer sap, erwten vers, komkommer, koolrabi, koolsoorten, okra, paprika, pompoen, raap, selderie, sla, spinazie, spruitjes, zeewier, taugé, zonnebloem kiemen, boter, melk koe (rauw), panir/verse kaas/hüttenkäse, ghee, room, roomijs, yoghurt, cocos, zonnebloem pitten, lotus zaad, cocosolie, maïsolie, sojaolie, zonnebloemolie, urad dall, mung bonen, tofu, soya geel, spliterwten, fructose, suiker, ruwe maltose,

Onderstaande voedingsmiddelen worden bij een overmaat aan Pita afgeraden:
alcohol, koffie, azijn, chocolade zwart. pickles, ketchup, mayonaise, pompelmoes (zuur), tamarinde, chili pepers vers, prei, sjalot, ui, radijs, ei (rauwe dooier), vis, vlees, kefir, karnemelk, zure room, brazil noten, pecannoten, pinda, hazelnoot, lijnzaad, sesamzaad, walnoot, pindaolie, ricinusolie, lijnzaadolie, mosterdolie, saffloer (distel), melasse, zout (natuurlijk).