inloggen     

Remedies geen vervanging voor regulier artsbezoek!

Op geen enkele wijze vervangen deze remedies een medische benadering! Ayurveda is hier in het westen een complementair gezondheidssysteem. Het is geen alternatief maar een toevoeging.
De op deze site genoemde producten hebben een symptomatische indeling. Een Ayurvedisch Practitioner zal altijd kijken welk middel in combinatie met jouw constitutie en de overige omstandigheden voor jou op dit moment het beste is, in welke hoeveelheid en wanneer (en met wat) in te nemen.
Ayurveda heeft ook een holistische aanpak. Niet alleen wordt er gekeken naar de zich nu manifesterende klachten, maar ook naar de oorzaak. Ook daarom is het verstandig om naast de informatie die je hier krijgt, advies in te winnen bij een ayurvedisch therapeut waarin u vertrouwen heeft.
Gebruik je gezonde verstand bij het beoordelen of de hier gegeven tips afdoende zijn om jouw klachten te verminderen, klachten te voorkomen en gezond te worden en te blijven. Raadpleeg de mening van een gediplomeerd Ayurvedisch Practitioner of arts.

Constipatie

Gebruikerswaardering: 0 / 5

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

Constipatie wordt in de ayurveda aanzien als één van de belangrijkste oorzaken van "vervuiling" van ons organisme. Constipatie moet dan ook ten allen tijde vermeden worden. Vaak beïnvloedt constipatie ons algemeen welzijn, en heeft een negatieve invloed op menstruatieklachten, hoofdpijn en migraine, rugklachten en spit, enz... Zorgen voor een dagelijkse vlotte stoelgang is dan ook prioritair bij het zorgen voor je gezondheid!
Voor een vlotte stoelgang zijn vnl. volgende factoren van belang:
• voldoende vezels
• voldoende smerende vetten
• voldoende vocht
• voldoende agni (verteringsvuur)
• voldoende rust
• voldoende beweging
Een tekort van één of meerdere factoren leidt tot Constipatie-Obstipatie-Verstopping van de dikke darm.

Eerste maatregelen bij chronische Constipatie-Obstipatie-Verstopping:

- Zorg er allereerst voor dat je 's morgens voldoende tijd hebt om op je gemak naar het toilet te gaan! Het beste is om vroeg op te staan, bij voorkeur één uur vóór zonsopgang. Omdat wij in Nederland een duidelijk verschil tussen zonsopgang in de zomer en zonsopgang in de winter kennen, is 06:00u een goede regelmatige richttijd.
- Drink overvloedig lauw tot warm water (zolang de verstopping duurt 3 tot 5 liter per dag), vermijd koffie en thee (zeker niet onmiddellijk na de maaltijd) omdat deze de endeldarm uitdrogen. Drink 's ochtends op je nuchtere maag al twee glazen lauw tot warm water, tot zelfs 1½ liter!
- Ga 's ochtends na het opstaan, c.q. op een vast tijdstip, sowieso 3 minuten op 't toilet zitten om het lichaam een ritme aan te leren
- Gun je maag-darmstelsel rust tussen de maaltijden: eet slechts 2 (max.3) maaltijden – géén tussendoortjes (behalve 2 rijpe bananen) en niet binnen de 3 uur voordat je gaat slapen.
- Heb je naast constipatie ook last van een luie maag, ga dan -om de vertering te bevorderen na de maaltijd- 5 tot 20 min. op je linker zij liggen, met een kussen onder de linker oksel (niet slapen!).

zitten toilet- De 'hurkzit' is de natuurlijke houding en is bevorderlijk omdat de benen dan een zekere druk op de buik uitoefenen. Een voetenbankje van ca. 25 centimeter dat je vóór het toilet neerzet komt hieraan tegemoet. Adem rustig en vooral diep uit
- Wandel 's morgens en 's avonds een flik stuk.
- Neem een anale douche (de anus reinigen met koud of lauw water) na elke stoelgang en breng er olie op aan (sesam/cocos).

Kruiden- e.a. remedies bij chronische Constipatie-Obstipaoptie-Verstopping:

- Drink verse rauwe melk van de boer.
- Neem 's ochtends 1 tl honing + 1 tl ghee (geklaarde boter)+ 1 tl vers gembersap (een stukje gemberwortel fijn raspen en uitpersen).
- Zet 's avonds een 5-tal pruimen in een pan met ruim water en kook die de volgende ochtend gedurende 15 min. Eet deze pruimen en drink ook het sap op. Wie gevoelig is voor krampen kan hierbij venkelthee drinken (het beste is van venkelzaad ipv een builtje).
- Drink veel warm water of lichte neutrale thee om toxines uit te spoelen

Bij chronische Constipatie-Obstipatie-Verstopping:

- Doe een kuur met triphala choorna. Triphala is een combinatie van 3 kruiden die een reinigend effect hebben op de maag, dunne darm en lever en op de dikke darm. Het reinigt het hele lichaam en is licht laxerend. Het is een basis ayurvedisch middel.
- Neem gedurende 3 tot 6 maanden elke avond vóór het slapengaan 1 tl triphala, die je vooraf 10 minuten laat weken in een half glas warme melk of warm water. Drink daarna nog een volle beker warme melk of warm water. Begin met een volle tl, na verloop van tijd kun je de hoeveelheid eventueel verminderen tot een afgestreken tl.
Kies voor triphala in poedervorm. Triphala tabletten zijn wel handiger maar in verhouding veel duurder, ze wegen slechts zo'n 0,3 gram en zijn bedoeld als onderhoudsdosis voor na een kuur!

Zwaardere remedies voor acute en chronische Constipatie-Obstipatie-Verstopping:

- Neem een lavement met 150 tot 250 cc lauwe sesamolie of 250 cc dashamoola thee (1 eetlepel 10 minute koken in water, dan laten afkoelen) of een combinatie van beide (max 1 x per 14 dagen - 3 weken). Dashamoola (dashmool) is een mengsel van 10 wortelkruiden.
- Gember thee met 2 à 4 tl ricinus-olie (verkrijgbaar in de apotheek). Ricinusolie is een "paardenmiddel", en mag slechts bij uitzondering gebruikt worden. Purgeermiddelen zoals ricinusolie mogen na 3 dagen constipatie niet meer gebruikt worden.

Preventie van Constipatie-Obstipatie-Verstopping:

- Eet regelmatig fruit (buiten de maaltijden om!), zoals perziken, (geweekte) rozijnen, pompelmoessap, druiven, bosbessen, pruimen, vijgen, frambozen.
- Eet voldoende vezels en de volgende groenten: champignons, uien, knoflook, mierikswortel, prei, artisjokken, asperges, aubergine, courgettes, koolraap, pompoen, venkel.
Ook kun je vlozaadschilletjes en/of gebroken lijnzaad en/of aloë vera gebruiken, dit gecombineerd met verse gember en véél drinken.

constiperend-laxerende voeding

Klik hier om de bovenstaande lijst gratis te downloaden.pdfconstiperend-laxerende_voeding.pdf
- Drink voldoende.
- Vermijd stress en overbelasting van het zenuwstelsel; vermijd televisie en alle sterke prikkels (PC, Xbox, etc).
- Voor de yoga-beoefenaars: doe dagelijks de zonnegroet (surya namaskar, tot 12 cycli) - voor andere personen: minstens 3 maal per week een uurtje sporten!
- Een wekelijkse ayurvedische olie-massage is zeer bevorderlijk. Wie dan nog last heeft van een droge huid, droge mond, enz..., kan zich dagelijks met olie insmeren. Vraag uw Ayurvedische behandelaar welke olie voor jou het beste is.

Specifieke remedies bij chronische Constipatie-Obstipatie-Verstopping:

Bovenstaande remedies zullen zeker een verlichtend effect hebben en misschien volstaan ze ook. Doorgaans moeten kruidenremedies en veranderingen in levensstijl langduriger toegepast worden om effect te ressorteren. Bij chronische of ernstige vormen van chronische Constipatie-Obstipatie-Verstopping is de aanpak erg persoonsgebonden. Een specifiek aanpak met zuiveringskuren, darmreinigingen, kruidenremedies enz. dienen dan nauwkeurig op die persoon aangepast te worden. Raadpleeg je arts en/of jouw Ayurvedische behandelaar.

Op geen enkele wijze vervangen deze remedies een medische behandeling!