inloggen     

Remedies geen vervanging voor regulier artsbezoek!

Op geen enkele wijze vervangen deze remedies een medische benadering! Ayurveda is hier in het westen een complementair gezondheidssysteem. Het is geen alternatief maar een toevoeging.
De op deze site genoemde producten hebben een symptomatische indeling. Een Ayurvedisch Practitioner zal altijd kijken welk middel in combinatie met jouw constitutie en de overige omstandigheden voor jou op dit moment het beste is, in welke hoeveelheid en wanneer (en met wat) in te nemen.
Ayurveda heeft ook een holistische aanpak. Niet alleen wordt er gekeken naar de zich nu manifesterende klachten, maar ook naar de oorzaak. Ook daarom is het verstandig om naast de informatie die je hier krijgt, advies in te winnen bij een ayurvedisch therapeut waarin u vertrouwen heeft.
Gebruik je gezonde verstand bij het beoordelen of de hier gegeven tips afdoende zijn om jouw klachten te verminderen, klachten te voorkomen en gezond te worden en te blijven. Raadpleeg de mening van een gediplomeerd Ayurvedisch Practitioner of arts.

Slaapstoornissen

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief
 

Algemene opmerking :

Deze remedies volstaan alléén bij lichte(re) voorbijgaande vormen van slaapstoornissen. Ernstige vormen dienen behandeld te worden door uw (huis)arts, eventueel in combinatie met uw Ayurvedische behandelaar. Slaapstoornissen zijn een teken van overbelasting van het zenuwstelsel, die gepaard gaan met overgevoeligheid, gedachtenstormen en gebrek aan "aarding". Ze omvatten: slecht inslapen, frequent wakker worden en moeilijk herinslapen, ondiep slapen, nachtmerries, wakker worden in angst of met een bedrukt gevoel.

Oorzaken van slaapstoornissen (slapeloosheid):

* stress, angsten, zorgen, teveel denken, overwerkt zijn, teveel reizen
* koffie, alcohol, snoepen
* teveel input (tv, computer, telefoon, etc.), vooral "kort" voor het slapengaan.

Algemene maatregelen bij slaapstoornissen (slapeloosheid):

» bovengenoemde oorzaken wegnemen ( !?! )
» Masseer de voetzolen voor het slapengaan met sesamolie of een bijenwaszalfje
(minstens!) of smeer u helemaal in met sesamolie en neem dan een warm bad of douche
» beste kruiden zijn nootmuskaat (500 mg à 1 gr) en/of valeriaan of jatamamsi met warme melk & een koffielepel ghee vóór het slapengaan
» kamille- en/of passiebloemthee overdag helpt
» gaan slapen vóór 22:30u, opstaan om 6 uur, of minstens vóór zonsopgang
» goed door geluchte slaapkamer
» luisteren naar het geluid van ruisende bladeren of tampoera (muziek) is bevorderlijk
» geen mentale activiteit na het avondeten, geen TV of luide muziek
» geen, koffie, zwarte thee, alcohol, ginseng
» rustgevende yoga-oefeningen, mantra-japa, devotionele praktijken.

Specifieke aanpak bij slaapstoornissen (slapeloosheid):

Bovenstaande remedies zullen zeker een verlichtend effect op uw probleem hebben, en misschien volstaan ze ook. Doorgaans moeten kruidenremedies en veranderingen in uw levensstijl langduriger toegepast worden, voordat deze effect hebben. Bij chronische of ernstige vormen van slaapstoornissen (slapeloosheid) is de aanpak erg persoonsgebonden. Een specifieke aanpak met zuiveringskuren, darmreinigingen, kruidenremedies en dergelijke, dienen nauwkeurig op u afgestemd te worden. Vraag uw arts of uw Ayurvedische behandelaar om advies.

Op geen enkele wijze vervangen deze remedies een medische behandeling!