inloggen     

Aanbevelingen Ayurveda voor een goede nachtrust

nachtrust
We weten allemaal dat er niets meer verfrissend en stimulerend kan zijn, als het elke ochtend ontwaken uit een goede nachtrust. Hier zijn enkele tips / suggesties van ayurveda experts om u te helpen de hele nacht door te slapen.
• Zorg ervoor dat u

uw avondeten beëindigd voor 20:00u en houd het zo licht mogelijk. Ga ongeveer 2 uur later naar bed. De temperatuur in de slaapkamer mag niet te warm of te koud zijn. De slaapkamer moet netjes en opgeruimd zijn, zodat je gaat slapen met een ontspannen geest.
• Gebruik de tijd tussen de maaltijd en het gaan slapen met ontspannende bezigheden, zonder veel impulsen en nieuwe indrukken. Bijvoorbeeld een korte wandeling na het eten, dat helpt de spijsvertering. Het lezen van een leuk boek, meditatie, een (zelf)massage van de benen en/of het hoofd.
• Probeer TV, (snelle) computerspelletjes en het lezen van inspannende (zakelijke) kranten en papieren te vermijden.
• Het is een goede gewoonte om een glas warme melk ca. een uur voor het naar bed gaan te drinken. Bijv. met anijs of saffraan.
• Mensen die het moeilijk vinden om in slaap te vallen, kunnen gebruik maken van een van de ayurvedische massage oliën zoals Himasagaram, Thugadhrumadhi of Mahachandanadi op de hoofdhuid. Na deze hoofdmassage ga je ca. 20 minuten later douchen. Gebruik geen chemische shampoo. Mensen met een kapha constitutie kunnen kiezen voor Asana Eladhi olie of Maricha Thailam.
• Er zijn bepaalde geneesmiddelen, oliën, en churnams (poedervorm vorm van kruiden) in Ayurveda die je kunt inpassen in je dagelijkse routine voor een betere slaap. Mensen van middelbare leeftijd doen er goed aan te beginnen met het implementeren van deze adviezen in hun routine, want het zal de immuniteit van het lichaam verbeteren, terwijl het ook zorgt voor een betere spijsvertering. Neem 10 gr Triphala churnam, opgelost in lauw water, elke avond na het eten. Een andere suggestie is om 10 gr Ashta churnam te nemen, opgelost in lauw water voor het avondeten..
• Voor mensen die last hebben van indigestie, heeft Ayurveda de volgende tip: Neem Hinguvachadi churnam (10 gr), Gandharvahastaadhi Kashaayam (15 ml), Vaishwanara churnam (10gr), opgelost in karnemelk, waaraan kerrieblaadjes, kurkuma en gember worden toegevoegd en opgewarmd.
• Enkele andere aanbevelingen van ayurveda, voor het algemeen welzijn en een goede nachtrust zijn regelmatige inname van Brahmi Rasayanam, Kushmanda Rasayanam en Chyavanprash. Deze kan twee keer per dag worden ingenomen, na het ontbijt en na het diner.

 

Een gezonde dag/nacht-ritme is ook van groot belang voor een goede nachtrust. Overdag slapen kan schadelijke gevolgen hebben. Wanneer je overdag moet uitrusten, doe het dan half zittend.
Kijk ook eens bij "Blijf fit – de dagelijkse routine"  en leer meer hoe je fit en gezond kunt blijven met Ayurveda.

Yoga & Ayurveda Health vzw

logo YAHVereniging zonder winstoogmerk

Opleidingen - Consulten - Massages